Αρχή>ΤΑ ΝΕΑ ΜΑΣ
ΕΡΤ - Μια συγγραφέας, ένα βιβλίο

Η Ιώ Τσοκώνα γράφει για την ιστορική μελέτη της με θέμα την Κιοσέμ Σουλτάν στη στήλη 'Μια συγγραφέας ένα βιβλίο' που επιμελείται η Μαρία Σφυρόερα.

Η Κιοσέμ, κατά κόσμον Αναστασία ή Σία -αδιαμφισβήτητα Ελληνίδα- ήταν κόρη παπά η οποία στα δεκατέσσερά της αποκόπηκε βίαια από το νησί της και σύρθηκε στο παλάτι ως μία από τις αμέτρητες οδαλίσκες. Σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα κατάφερε όχι μόνο να τραβήξει την προσοχή τού σχεδόν συνομήλικού της σουλτάνου, αλλά να γίνει η πιο αγαπημένη σύζυγός του. Η δυναμική προσωπικότητά της και ο τρόπος που επιβλήθηκε από την πρώτη στιγμή στο χαρέμι, ήταν αυτά που του υπαγόρεψαν την ανάγκη να της δώσει το προσωνύμιο με το οποίο έγινε γνωστή, καθώς την παρομοίασε με το κεσέμι που ηγείται του κοπαδιού, ενώ το όνομα που της είχε δοθεί από το παλάτι ήταν Μαχπεϊκέρ, που σημαίνει φεγγαροπρόσωπη.

Το βιβλίο ξεκινάει με μια αναφορά στην Οθωμανική Αυτοκρατορία. Το ζητούμενο είναι να μπει ο αναγνώστης στο κλίμα της εποχής εκείνης, να κατανοήσει τις συνήθειες, τις πρακτικές που εφαρμόζονταν μέσα και έξω από το παλάτι, το παιδομάζωμα και την εξέλιξη των παιδιών αυτών στις διάφορες θέσεις, την ιεραρχία και τους τρόπους ανόδου στα υψηλά αξιώματα, τη βίαιη και αιματοβαμμένη καθημερινότητα και πολλά άλλα. Να γνωρίσει τους γενίτσαρους, τους ίτσογλαν, τους μπαλτατζήδες, τους σπαχήδες, τους ευνούχους, τους βεζίρηδες, τους ουλεμάδες και έτσι να σχηματίσει μια εικόνα του μηχανισμού με τον οποίο διοικείτο το παλάτι και στην συνέχεια η αυτοκρατορία τον 17ο αιώνα.

Παράλληλα γίνεται μία προσπάθεια να χυθεί λίγο φως στον αποκομμένο από τους πάντες και τα πάντα κόσμο του χαρεμιού. Έναν κόσμο για τον οποίο απαγορευόταν η όποια αναφορά, κάτι που το μαρτυράει και το όνομά του, το οποίο ετυμολογείται από τη λέξη χαράμ, που σημαίνει απαγορευμένο. Τηρουμένων των αναλογιών, βλέπουμε ότι μιλάμε για δύο παράλληλους κόσμους που λειτουργούσαν με παρόμοια λογική. Η όλη αναφορά βοηθάει πιστεύω στο να δει κανείς μέσα σε ποιές συνθήκες έζησε η γυναίκα αυτή και ποια ήταν η περιρρέουσα ατμόσφαιρα. Όπως γίνεται εύκολα κατανοητό, δεν είχε πολλές επιλογές. Ή θα έμενε στην αφάνεια, όπως χιλιάδες άλλες, ή στην Ιστορία. Η Κιοσέμ προτίμησε το δεύτερο.

Διαβάστε τη συνέχεια >>